En fantastisk turopplevelse - Ringedalsvatnet rundt og Trolltunga

(Jada Christine, no skal du få update her!)

Heisann alle sammen! Smil og kleeem frå ei veldigveldig glade jente!

Ej he hatt verdens beste helg. Uten samanlikning. Turen gjekk virkelig over all forventning! Då ej kom heim til tom leiligheit igår kveld i halv 10-tida (Håvard e i Manchester), følte ej mej egentlig litt tom. Ej he fortsatt ikkje klart å lande heilt. Fyldig referat kjeme nuh!

Fredag litt før klokka 15 vandra ej mej nedover mot togstasjonen. Fullt påkledd og klar for tur, med stor sekk og alt. Vi va 8 folk som skulle på tur, og ej kjente berre ho eine litt frå før av, so det va spennande å bli kjent med nye folk! Etter litt rushtrafikk og diverse kom vi oss til Odda og til Skjeggedal til slutt, og vi fekk starta på turen ca 1930. Målet for fredagen va Mosdalsbu, ei DNT-hytte som ligge 1010 moh. Opp hit brukte vi ca 2 tima. Det mørkna etterkvart, og siste timen vart derfor med haudelykt (hodelykt viss nåken måtte luure). Vi sleit litt med å finne hytta i mørkna, men fann den heldigvis etterkvart. Då vart det skifting, fyring i peisen, og etterkvart vart det skikkelig hyttekos med middag og koslig prat. Brukte kvelden til å bli litt bedre kjent med kvarandre, før vi køya - oppladning til laurdagens longtur!

Mosdalsbu - hytte nr.1

Kveldskos fredag!

Laurdag va det opp ca 0730, få sej frukost, få på sej kleda, rydde, pakke og vaske hytta. Vi va litt treige, og kom oss ikkje av gårde før litt før 10. Været va egentlig ikkje nåke å skryte av, men heile gjengen va so positive at det va egentlig ikkje nåken problem. Dinne dagen va vi ute å gjekk i 10 (!) tima, på rundt 1100-1300 meters høgde. Etter dei første 1,5 timane heiv vi frå oss sekkane og tok oss en liten avstikkar. Den toppen heite Einseten, og ruva 1446 moh, ca 1000 meter over Ringedalsvatnet. For det første va det MEGET deilig å ha en time i naturen uten den tunge sekken, og dessuten va det nokså stormfullt på toppen, som ej berre syns va gøy. Resten av turen vart vandring i passelig tempo kun avbrutt av små nøttepause, sekkepause og ei litt lengre lunsjpause - i SOLA! Vi va so heldige at sola skein ei lita stond av den longe etappa, og det va veldig kos når vi skulle ete. Ellers hadde vi vel heile værspekteret underveis dinne dagen. Regn, sludd, sol, MASSE VIND (type; len dej på vinden og gå sidelengs). En gong måtte ej sette mej ned på ræva for å ikkje flyge nedover fordi vinden va so sterk. Det vart også nødvendig med fleire votteskift - kalde fingra e ikkje optimalt på en so longe tur! Stien vi følgte va veldig godt merka med raudmerke, og kun en gong mysta vi den. Då vart det litt rot for å finne fram igjen, og stakkars Lorentze mysta fotfeste og skremte livet av alle mann når ho for nedover ei bratt side. Heldigvis gjekk det bra! Etter det møtte vi nåken jegera som peika oss innigjen på stien, og litt under 2 tima seinare va vi framme med laurdagens mål; Reinaskorsbu. Det e også ei DNT-hytte, betyyydelig mindre enn den forrige. Heldigvis va der ingen andre, so sjølom det berre va 6 sengeplassa fekk vi fint plass til 8 stk, og då fekk vi også kose oss i fred. Reinaskorsbu ligge kun 3 min frå berømte Trolltunga, so før vi slo oss til ro sprang vi bort for å kike på. Akkurat då va det veldig masse vind og vi ha ingen sjanse til å gå utpå. Resten av kvelden blei det hyttekos; gryterett til middag, brownies (!) til dessert, peisvarme, gode samtala og mykje latter.

Første glimt av sola!

Men so kom vi hit! Einseten, 1446 moh! Friskt og godt!!

Fornøgd! Ser ned på Ringedalsvatnet.

Norsk natur hjertehjerte. Framover ser vi dela av laurdagens etappe. Vi gjekk LONGT, punktum.

Fornøgd med ditte bilde altså.

Pause i sola! Lukus :)

Kveldskos med lys og brownies :)

Søndag va det samme prosedyre; frukost, rydding og vasking og ut på tur. Det va overskya, men lite regn og heldigvis lite vind då vi kom bort til Trolltunga - og då fekk vi endelig gå utpå, ta bilde og oppleve det vi hadde gledd oss ekstra mykje til heile turen! Ej med mi høgdeskrekk hadde grudd mej mykje, og frå sida, der bilda blir tatt, ser det heilt forferdelig ut! Sjølve tunga va derimot ganske brei og skråa litt oppover, slik at det va nesten ikkje skummelt å være utpå i det heile tatt! Snakk om lettelse. Det va berre å la være å tenke på at det va rett ned under mej... Etter en fotoseanse der tok vi på oss sekkane og gjekk for siste etappe - ca 5 tima brukte vi tilbake igjen til Skjeggedal. Her va det endel flatt parti i begyndelsen og deretter ei ganske bratt nedstigning. Dinne dagen hadde vi meir sol, og fekk kosa oss på "sjarmøretappa". Vi kom ned igjen rett atme en kiosk, og ej kan vel sei at en is + pepsi max aldri he smakt bedre etter ei helg med 17-tima til fots. Sekken anslår ej til å ha vegd ca 10-12 kilo, og ej he aldri hatt en tung sekk so longt før, so ej e meget fornøgd. Merkelig nok e ej ikkje stiv eller støl heller. Forstår ikkje ka som he skjedd, men ej merka det vel på treninga seinare idag!

Heile gjengen samla. Spektakulært!

This is me. Bra øyeblikk :)

Galne jenter!

Artige sprell frå en av turledarane. Hadde beste bildeserien av han!

Heile gjengen på vei nedover! Superteam!!

Nydelige Ringedalsvatnet :)

Siste langpause i sola :)

So there you go. Trur ikkje ej kunne bedt om en bedre tur - det blir vanskelig å toppe ditte. For en fantastisk herlig gjeng å være på tur med. Positive, hjelpsomme, alltid utdeling av nøtte, te, frukot, mat, sjokolade og anna, spøking, latter og kos. Åsso alt sammen midt i storslått, norsk natur. Ej føle mej virkelig priviligert som fekk lov å være med. TAKK FOR TUREN, FOLKENS!

Bilde beskrive turen. Tommel opp og et stort smil frå mej :)

Shredded

17.09.2012 kl.16:40

Fantasisk flotte bilder, ser virkelig magisk ut, og så utrolig kjekt at du har hatt en så flott helg og tur :)

Min treningslykke

17.09.2012 kl.17:39

Wow, hørtes utrooolig gøy ut! Og for noen fantastiske bilder! Det regnbuebildet var virkelig et blinkskudd!!

christinestrening

17.09.2012 kl.21:44

Oh, tipptopp. Har kikket innom bloggen din tusen ganger det siste døgnet for å få update :-)

Jeg har mistet alle bildene fra da vi gikk samme tur- så kjekkt å se Einseten og Trolltunga igjen :-) Er jo 71 grader nord fra der nå. DEN ruta skal vi klatre en av helgene nå i høst. Weee

Ser ut som om du har kost deg masse!!! Tur er topp

Mia

17.09.2012 kl.22:03

For en nydelig tur! Merker jeg blir svett i hendene bare av å se bildene, tøffa=)

Stine

17.09.2012 kl.23:45

Ser og høyrest heilt fantastisk ut!! Skal definitivt melde mej på friluftslivaktiviteta sjøl når ej vert student... Ser ut som noke for mej!

Marianne Monsen

18.09.2012 kl.09:54

Åå... For en herlig tur! Ser at du har storkost deg, og det er jo kjempe bra! Kjempe mange flotte bilder også! :D

Andrea Nepstad

18.09.2012 kl.22:54

WOW!!! Det hørtes virkelig ut som tidenes tur!! utroolig mange fine bilder altså! :-D Kjente jeg fikk super lyst til å ut på fjelltur nå! Det er jo så gøy :-D Såå bra at turen ble vellykket, og at du ble med :) du er jo bare råsprek, søta! :-D

28.06.2016 kl.15:47

Saavner bloggen din! Hilsen hemmelig beundrer <3

Karina Dale

25, Volda

Karina Dale. Fjellglad Sunnmørsjente som har villa seg til Bergen. Har ei mastergrad i molekylærbiologi, er over snittet glad i trening, god mat og sosiale hendingar.